Leren en Ontmoeten

Op deze website leest u het programma dat de commissie Leren en Ontmoeten heeft samengesteld. Via deze website, het Kerkvenster en de wekelijkse Nieuwsbrieven wordt u ook geïnformeerd over onze activiteiten. U kunt zich opgeven via het e-mailadres: ontmoeten@alexanderkerk.com.

Dinsdag 8 oktober 19.30 uur, lezing van Cees Muusse over de Nag Hammadigeschriften Dinsdag 8 oktober 19.30 uur, lezing van Cees Muusse over de Nag Hammadigeschriften
Cees Muusse houdt een lezing over de geschriften die in 1945 zijn gevonden in een kruik op een oude begraafplaats bij Nag Hammadi. Dit zijn niet de zogenaamde Dode Zee rollen. Het zijn deels gnostische teksten.
De heer Muusse zal ook nog enkele andere buitenbijbelse geschriften bespreken die elders zijn gevonden, o.a. het Thomas evangelie, de oorspronkelijke versie van het Marcus evangelie en het evangelie van Maria Magdalena. Dit laatste ook in verband met de film over haar op 25 oktober en de boekbespreking op 8 november.

Vrijdag 25 oktober 14.00 uur, film over Maria Magdalena

Maria uit het stadje Magdala was een van de trouwste aanhangers van Jezus Christus. Ze volgde Hem vanuit Galilea naar Jeruzalem en was getuige van de kruisiging, de graflegging en de wederopstanding van de Messias. Als volgelinge is Maria Magdalena een van de belangrijkste, vrouwelijke getuigen van Pasen.
Deze film vertelt over de gebeurtenissen uit het leven van Jezus die altijd op de achtergrond zijn gebleven. Het betreft een verhaal geïnspireerd op de Bijbel en het gaat hierbij vooral om de mensen die een belangrijke rol hebben gespeeld in het leven van Jezus Christus.

Zaterdag 2 november 18.00 - 21.00 uur, Lichtjesavond rond Allerzielen

De kerk is open om een kaarsje aan te steken. Het is een gelegenheid om verdriet te delen en met een eenvoudig gebaar samen stil te staan bij overleden dierbaren. Ook dit jaar nodigen wij alle wijkbewoners uit in onze sfeervol verlichte kerkzaal. Buiten branden waxinelichtjes die het pad naar de kerk verlichten. Binnen is een troostvolle sfeer met passende muziek. In de ontmoetingsruimte kan men koffie of theedrinken en is er gelegenheid voor gesprek. We hopen dat velen de weg naar de kerk voor het eerst of opnieuw weten te vinden.

Vrijdag 8 november 14.00 uur, boekbespreking Volgens Maria Magdalena geschreven door Marianne Freder Vrijdag 8 november 14.00 uur, boekbespreking Volgens Maria Magdalena geschreven door Marianne Freder
De schrijfster geeft een stem aan een inspirerende vrouw en haar bijzondere relatie met Jezus. Het boek is gebaseerd op het evangelie volgens Maria Magdalena. Daarin wordt uiteengezet wat Jezus tegen haar gezegd heeft in persoonlijke gesprekken. Een vrouw die in haar tijd niet de macht had om invloed uit te oefenen krijgt in dit boek een stem.

Vrijdag 15 november 14.00 uur, film Sweet November

Nelson Moss is een drukbezette reclameman die geen sociaal leven heeft. Hij is een echte workaholic en kan zich een andere levensstijl niet voorstellen. Maar de vrijgevochten, excentrieke Sara Deever kan dat wel. Als het aan haar ligt, wordt Nelson het nieuwe onderwerp van haar project. Elke maand deelt ze haar gevoelens en haar appartement met een door problemen gekwelde man. Ze koestert geen verwachtingen. Ze stelt geen voorwaarden. Het is vrijblijvend. Ze worden niet verliefd. Tussen Keanu Reeves en Charlize Theron, ontstaat opnieuw een hartverwarmende liefde in Sweet November, schitterend gefilmd in San Francisco.

Woensdag 20 november 14.00 uur, bezoek museumwoning Oude Noorden Woensdag 20 november 14.00 uur, bezoek museumwoning Oude Noorden
De museumwoning bestaat uit twee huizen. Een daarvan is een oorspronkelijke alkoofwoning uit 1897. In deze woning is te zien hoe hardwerkende Rotterdammers leefden voor de oorlog. De andere woning is teruggebracht naar de stijl van de wederopbouw.

Maandag 9 december 14.00 uur, De Verwondering

Paul van Geest is theoloog en hoogleraar kerkgeschiedenis. Hij is een groot liefhebber van Augustinus, de beroemde kerkvader die in de 4e eeuw leefde. Augustinus' bekendste werk is misschien wel de Belijdenissen, waarin hij zijn zielenroerselen blootlegt. Het boek wordt ook wel gezien als de eerste autobiografie. 'God is te vinden in relatie met de ander', zegt Paul zijn held Augustinus na. Hij heeft de diepe waarheid van deze woorden volop in zijn eigen leven ervaren. 'Ik ben liefgehad, ik ben bemind.'

In december Godsdiensten in Rotterdam Zen Boeddhisme In december Godsdiensten in Rotterdam Zen Boeddhisme
Gebouw ‘De Heuvel’ aan het Grotekerkplein, tegenover de Laurenskerk, was oorspronkelijk een initiatief van de CHJ (Centrale Hervormde Jeugdraad).  Nu wil het gebouw gastvrijheid bieden aan diverse individuen, groepen en organisaties die zich willen verhouden tot de vier Unesco thema’s: vrede en mensenrechten, intercultureel leren, wereldburgerschap en duurzaamheid. Het Zen Centrum Rotterdam is er onder andere te vinden. Een toevluchtsoord, midden in het centrum van de stad. Een plek om stil te zijn.