Ga mee naar de moskee

De 11e van de 11e en met 11 man/vrouw brachten we een bezoek aan de Essalam moskee in Feyenoord, op een steenworp afstand van de Kuip. We werden uiterst hartelijk en gastvrij ontvangen. Nadat we onze schoenen hadden uitgedaan en een hoofddoek omgeslagen kregen we een uitgebreide rondleiding in het prachtige gebouw. Niet minder dan vier etages van zo'n 1000m3 gebedshuis. Daar kan de Alexander met alle zalen vier keer uit!
De grote gebedsruimte op de eerste verdieping is indrukwekkend met prachtige vloerbedekking met daarop een patroon dat uitstekend dienstdoet om de kerkgangers in lange rijen op te stellen. Op de derde verdieping is een vergelijkbare ruimte voor de vrouwen. Daar zijn ook een flink aantal klaslokalen waar in het weekeind 350 kinderen de koranschool bezoeken. Op de tweede tussenverdieping kunnen de mensen die niet in de grote zalen passen terecht. Dat gebeurt vaak tijdens het vrijdaggebed en zeker gedurende de Ramadan. Dan is vaak zo druk, dat de mensen buiten op het plein moeten bidden. Er worden dan schermen en luidsprekers geplaatst.
Helemaal beneden is nog een multifunctionele zaal die als bibliotheek en als conferentiezaal kan worden gebruikt. Wij dronken er na afloop van de rondleiding een heerlijk kopje koffie met een nog heerlijker koekje!
Moslims bidden vijf keer per dag in de richting van Mekka. Dan kan overal gebeuren, thuis of op het werk, maar het kan ook in de Moskee. Op grote televisieschermen wordt aangegeven wanneer de gebedstijden zijn,

fajr5:52. shuruq7:07.dhor12:15.asr3:02.maghrib5:23.isha6:38.

de tijden zijn per plaats verschillend en worden bepaald aan de hand van de stand van de zon.
Tien minuten voordat het gebed begint klinkt de oproep door de moskee en gaat iedereen naar de gebedsruimte. Als het gebed wordt gebeden (door een voorganger en soms door de Imam) staat iedereen klaar om mee te doen. Een heel apart gezicht. In een lege kerkzaal, bijvoorbeeld zoals die van de Alexanderkerk zie je de mensen meest ver uit elkaar gaan zitten. Hooguit echtparen en bekenden sluiten bij elkaar aan. (toen dat in de coronatijd moest op 1,5 meter klaagden we erover, maar we deden het eigenlijk altijd al!).
In de Moskee is dat niet de bedoeling. Iedereen verzamelt zich op de strepen in de vloerbedekking naast elkaar, staand in een ontspannen kleine spreidstand en met de schouders vrijwel tegen elkaar aan. Als de rij vol is ga je naar de volgende. Mensen die om welke reden dan ook niet kunnen staan, mogen op een stoel bidden.
Is in de Protestantse kerk de zondag de belangrijkste dag en bij de Joden de zaterdag (Sabbath) in de Islam is het vrijdaggebed het belangrijkst.
Tijdens ons bezoek was er uiteraard een gebed dat we konden volgen vanaf de tussenverdieping. Hoewel het slechts een minuut of tien duurt (alleen tijdens het vrijdaggebed wordt er een preek gehouden) is het toch best indrukwekkend om het een keer mee te kunnen maken. Het volgende lied kwam bij me op:
Heer, wat een voorrecht
om in liefde te gaan,
schouder aan schouder
in uw wijngaard te staan,
samen te dienen, te zien wie U bent,
want uw woord maakt uw wegen bekend.

Samen op weg gaan, dat is ons gebed,
als een volk, dat juist daarvoor
door U apart is gezet.
Vol van uw liefde, genade en kracht,
als een lamp, die nog schijnt in de nacht.
Als we dit lied weer eens zingen, denk dan aan onze Moslimvrienden. We gaan ons best doen om ze een keer uit te nodigen ons een bezoekje terug te brengen.
Aad van der Wilt