Evensong

Op 12 februari verzorgde ds. Hanna Rijken een inleiding over het verschijnsel Evensong, een uit Engeland overgewaaide vorm van eredienst die in Nederland steeds meer belangstellenden trekt.
Voor een deel wordt dat veroorzaakt door de prachtige koorzang, de aankleding van de zangers en de akoestiek van de kerk. Daarnaast spelen de gewijde stilte en het plechtige taalgebruik ook een belangrijke rol.
De ruim 20 deelnemers mochten zelf ook ervaren hoe het klinkt om Evensong liederen te zingen, begeleid door onze eigen organist Matthijs van der Wilt, en we konden luisteren naar prachtige Engelse voorbeelden.

Wonderlijk om te horen dat de Evensong steeds meer zijn intrede doet in ons land, terwijl het kerkbezoek over de volle breedte terugloopt.

Voor ons misschien een goede reden een van de zangdiensten volgend jaar te wijden aan deze prachtige muziek. Maar dan met een stampvolle kerk.