Feest van de Geest

Feest van de Geest op de fiets.
Eindelijk, na drie jaar, was het dan zo ver en ging het feest van de geest van start. Na de startavond was onze eerste activiteit een fietstocht langs de kerken. We waren met een leuke groep van 9 man/vrouw en hebben op ons gemak alle deelnemende kerken bezocht. Daar hebben we enthousiaste mensen ontmoet en gesproken, koffie gedronken en ons brood opgegeten, kunstwerken gekeken en veel ideeën opgedaan.
Tegelijkertijd hebben we een mooie fietstocht gehad van ruim 25 kilometer. We zijn de IJssel overgestoken met een bootje en over de brug gefietst in het mooiste weer van de wereld.
Gauw weer doen, daar word je warm van!

In vuur en vlam voor de film
Met 9 mensen (3x3eenheid) bekeken we 30 mei op klaarlichte dag de film 'Things we lost in the fire'.`Na een afschuwelijke tragedie proberen twee mensen hun leven opnieuw vorm te geven. Wanneer Audrey Burke (Halle Berry) haar echtgenoot in een daad van willekeurig geweld verliest, smeedt zij een onwaarschijnlijke verhouding met Jerry Sunborne (Benicio Del Toro), de beste jeugdvriend van haar overleden echtgenoot. Jerry is een dramatische heroïnegebruiker - alles wat in zijn leven ooit belangrijk was heeft hij door zijn verslaving vernietigd. Als Audrey ontdekt dat Jerry de enige persoon is die haar kan helpen haar verlies te overleven, vindt Jerry de kracht om zijn eigen problemen te overwinnen.
Een prachtige film over verlies van een brandende liefde, over de verzengende hitte van een verslaving en van vuur om er weer bovenop te komen. Een aanrader voor wie er niet bij kon zijn!

Fakkels maken
Woensdagmiddag 1 juni zijn we met z’n negenen bezig geweest om fakkels te maken. De resultaten waren zondag 5 juni bewonderen in de kerk, samen met de andere creatieve uitingen. Na de kerkdienst op eerste pinksterdag gingen de fakkels mee naar huis, om zelf te houden of om weg te geven aan iemand die wel een lichtje kan gebruiken.

Schilderen thema In vuur en vlam
Op vrijdagmiddag 4 juni waren weer negen mensen die meededen aan een workshop schilderen door Kees de Jong. Vanwege het mooie weer besloten we buiten te gaan schilderen. Dus even gedoe met ezels en krukjes, maar uiteindelijk negen schilderijen in het thema van het feest van de geest. Veel vlammen en vuur dus. Het resultaat was tijdens de dienst op Pinkstermorgen te zien.

Bloemschikken
Op zaterdag 4 juni was ook een workshop liturgisch bloemschikken. Negen bloemschikkers maakten onder de bezielende leiding van Hélène en Herman Voorwinde een bloemstuk dat het vuur en de vlammen van Pinksteren verbeeldde. De rode kleur in het centrum en de gebogen takken van het bamboe naar boven vormden echte vlammen. De stukken werden aan het einde van de middag tentoongesteld. De volgende morgen werd er door de bezoekers van de kerkdienst met Pinksteren vol bewondering naar gekeken.