Stadswandeling vernieuwing in de stad (1)

Aangekondigd is een wandeling op 7 oktober langs plaatsen waar de stad zich vernieuwt: nieuwe architectuur, nieuwe bestemmingen voor oude gebouwen, nieuwe inrichting van land en water. Nu, voorlopig valt het water met bakken uit de hemel! Toch staat een groep moedige deelneemsters, gewapend met regenkleding en stormparaplu's, klaar bij metrostation Beurs.
We lopen naar de Schiedamse Vest en zien daar hoe het gebied bij het oogziekenhuis veranderd is in en na de tweede wereldoorlog: oorspronkelijk was daar water, maar dat werd volgestort met puin van kapotgebombardeerde huizen. Zo ontstond een nieuw terrein, waar nu een basisschool staat en de Schotse Kerk. Als we om de Schotse Kerk heenlopen, zien we kleurige versieringen op de muur en aan het hekwerk.
We lopen, optornend tegen wind en regen, over de Erasmusbrug. Aan de andere kant van de Maas blijkt het nog harder te waaien. Toch bekijken we de nieuwbouw op de Kop van Zuid. Dan strijken we neer in het café van film- en muziektheater LantarenVenster voor een kop koffie met wat lekkers (dat hebben we wel verdiend!).
Nu is het nog maar een klein stukje lopen naar Katendrecht, via de brug die officieel 'Rijnhavenbrug' heet, maar die we allemaal kennen als 'De hoerenloper'.