Brandgrenswandeling 18 juni

Meestal kijken we bezorgd op buienradar als er een kerkelijke wandeling op het programma staat. We hebben nogal eens te maken gehad met zware regenbuien. Nu leek de hitte meer een probleem te worden. Gelukkig voelden we een klein briesje op ons startpunt: het Oostplein. We begonnen op de plek waar ooit een marinierskazerne heeft gestaan. De mariniers verdedigden in mei 1940 de Willemsbrug en mede vanwege hun taaie verzet besloten de Duitsers de stad Rotterdam te bombarderen.
We wandelden met ons groepje van zeven mensen langs de brandgrens naar het noordoosten en zagen niet alleen sporen van de brand, maar ook herinneringen aan een grote bodemsanering in Kralingen in de jaren negentig.
De tocht eindigde bij het monument ‘De steen van de miljoenen tranen’ op de hoek van de Willem Ruyslaan en de Oudedijk. Daar lazen we het Coventrygebed. De Engelse stad Coventry werd door de Duitsers zwaar gebombardeerd, maar de inwoners weigerden zich te laten meeslepen in het wraak- en geweldsdenken dat na de oorlog in Europa aanwezig was. Ze zochten juist contact met verwoeste Duitse steden zoals Kiel, Dresden en Berlijn. Zo ontstond het initiatief tot een voortdurend gebed voor vrede en verzoening. Ook in de Laurenskerk in Rotterdam wordt het gebed wekelijks gebeden.

Laten we bidden,
want iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God.

Heer, vergeef het.
De haat die scheiding brengt tussen volk en volk, tussen ras en ras, tussen klasse en klasse.
Heer, vergeef het.
Het begerig verlangen dat mensen en volken drijft naar bezit van wat hen niet toebehoort.
Heer, vergeef het.
De hebzucht die de arbeid van mensen uitbuit en de aarde verwoest.
Heer, vergeef het.
Onze afgunst op het welzijn en geluk van anderen.
Heer, vergeef het.
Onze onverschilligheid ten opzichte van lijden, van daklozen en vluchtelingen.
Heer, vergeef het.
De begeerte die lichamen van mannen, vrouwen en kinderen voor onwaardige doeleinden misbruikt.
Heer, vergeef het.
De trots die ons ertoe brengt op onszelf te vertrouwen en niet op God.
Heer, vergeef het.
Maar wees jegens elkaar vriendelijk en barmhartig, elkaar vergevend zoals God in Christus u vergeving geschonken heeft.