Bezoek Oudheidskamer Nieuwerkerk a.d. IJssel

Zaterdagmiddag 18 maart was het verzamelen op het kerkplein voor onze uitstap naar ‘de Oudheidkamer’ om de tentoonstelling van oude schoolplaten te bekijken. Per fiets en per auto reden we, met een fijn voorjaarszonnetje, richting Nieuwerkerk aan den IJssel. Onderweg was het al genieten van de uitbundig bloeiende bloesems aan de bomen en de vele narcissen en krokussen.
De oudheidkamer is ondergebracht in een 18e-eeuwse boerderij met de naam ‘Nooit Gedacht’.
Nadat iedereen was gearriveerd (totaal 17 personen) werden we hartelijk welkom geheten in de ontvangstkamer. In deze ruimte was al heel veel te zien. Veel keukengerei en mooie tegeltableaus. Maar eerst was de zolder aan de beurt. Via een smalle trap betraden we een enorme zolder die werkelijk bomvol spullen stond. Verzamelingen over de streek en het dorp. Maar ook over de tweede Wereldoorlog, de kerk, het bestuur en het bedrijfsleven. Allereerst kregen we een korte uitleg over de schoolplaten die steeds per twee bij elkaar hingen, waarbij twee maal hetzelfde onderwerp afgebeeld stond. Leuk om te zien hoe de verschillende schilders hun onderwerpen hebben uitgewerkt. Verder kregen we alle tijd om de rest van de uitgestalde spullen te bekijken waarbij de uitroepen van herkenning en herinneringen over en weer te horen waren. Weer beneden aangekomen gingen we via de ontvangstruimte naar de vroegere stal alwaar we weer een stap in de tijd terug deden via o.a. een oud klaslokaaltje, een kruideniers winkeltje, een smidse en een schoenmakers werkplaats. Vergeet ik nog de bedsteden te noemen. Kortom, te veel om op te noemen. De leuke uitstap werd afgesloten met een kop koffie of thee met koek in de ontvangst ruimte. Vervolgens vertrok ieder weer naar huis en de fietsers boften alweer want er scheen nog steeds een heerlijk zonnetje.
Kortom, een aanrader om eens naar toe te gaan en neem kinderen of kleinkinderen gerust mee. Genoeg te zien daar!